Pracownia plastyczno - ceramiczna

O pracowni

Starszy instruktor ds. plastyki: Beata Oszust

Kontakt: 75 77 32 522 wew. 31

Zajęcia odbywają się:

środa, godz. 15.00 - 18.00.

czwartek, godz. 10.00 zajęcia dla seniorów, 15.00 - 18.00.

Zajęcia indywidualne realizowane są po wcześniejszym ustaleniu terminu z instruktorem.

GALERIA TO MAGICZNE MIEJSCE DLA SZTUKI I NIE MUSI BYĆ WIELKA I NASYCONA WIELKIMI DOBRAMI, ŻEBY SZTUKA W NIEJ ZAGOŚCIŁA. NAJWAŻNIEJSZE TO ZROZUMIEĆ, ŻE TO NIE TYLKO MY KSZTAŁTUJEMY SZTUKĘ, ALE TAKŻE ONA NAS KSZTAŁTUJE

PROPOZYCJE ZAJĘĆ PRACOWNI CERAMICZNEJ

(zajęcia popołudniowe)


RODZINNE SPOTKANIA W PRACOWNI CERAMICZNEJ „Mama i Ja”

Zapraszamy mamy z dziećmi od trzeciego roku życia, tutaj w pracowni będą mieć okazję doświadczyć nieskrępowanej twórczości i zabawy. Mama i dziecko pracują osobno, każdy nad swoją pracą. Dzieci mają zapewnioną pomoc w lepieniu. Zajęcia są doskonałym sposobem spędzenia ciekawie popołudniowego czasu oraz możliwością zgłębiania tajników ceramiki.
Koszt spotkania:
Zajęcia 2 godz. (mama i dziecko) – 20 zł
Prace są własnością uczestników.
Zgłoszenia należy dokonać w sekretariacie BOK tel. 075 77 32 522
(ilość w grupie - 5 dzieci i 5 mam)


WARSZTATY CERAMICZNE DLA PRZEDSZKOLI

Warsztaty dostosowane do możliwości i potrzeb małego artysty. Odpowiednio dobrany temat oraz techniki ceramiczne aby świadomie i aktywnie mogli uczestniczyć w procesie tworzenia ceramiki. Dają możliwość uczenia przez odkrywanie, obserwację i przeżywanie. Dają możliwość łączenia trzech podstawowych form działalności zabawy, nauki i pracy.
Grupa dzielona jest na dwa zespoły, jeden pracuje w pracowni ceramicznej, drugi w pracowni integracyjnej. Po 45 min. następuje zmiana grup.
Koszt warsztatów za jednego uczestnika wynosi 5 zł.
Suszenie i wypał trwa ok. 3 tygodni po tym czasie należy odebrać prace.

PROPOZYCJE PRAC CERAMICZNYCH DLA GRUPY 1 (3-4 LATA) OPRACOWANYCH NA PODSTAWIE PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO „MOJE PRZEDSZKOLE”

1) POZNAJĘ SAMEGO SIEBIE
Proponuję zastosować technikę ceramiczną polegającą na wycinaniu z plastra. Dzieci wycinają postać, na którą naklejają poszczególne części ciała, starając się stworzyć portret własnej postaci.

2) MOJA RODZINA
• Stosując technikę wycinania z plastra, dzieci mogą wykonać portret mamy, taty, siostry, brata itp.
• Inny wariant to dekora (rodzaj ozdobnej kafelki), na której dzieci nakleją, nalepią lub wyrytują postacie swojej rodziny.
• Mogą również wykonać proste ramki na fotografię rodzinną stosując technikę wycinania z plastra.
Wykonanie ceramicznych prezentów dla najbliższych.

3) MOJE PRZEDSZKOLE
• Proponuję wykonanie ceramicznych obrazków przedstawiających np. budynek przedszkola, jego otoczenie, ulubione miejsce zabaw, przyjaciela z grupy. Dzieci za pomocą ręcznie formowanych kulek, wałeczków i pasków z gliny, tworzą swój obrazek naklejając na przygotowanym plastrze.
• Mogą wykonać wizytówkę przedszkola - nazwa, adres stosując w/w technikę.
• Mogą wykonać własne wizytówki np. na szafki z butami.

4) MOJE NAJBLIŻSZE OTOCZENIE
• Glina jest świetnym materiałem, w którym możemy odcisnąć różne wzory, w drodze do pracowni BOK dzieci zbierają liście z różnych drzew, które w pracowni odcisną na plastrach gliny za pomocą wałków. Kiedy glina podeschnie dzieci odpowiednimi przyrządami wytną odciśnięte liście. Możemy z nich tworzyć wiszące kompozycje, które będą pięknie grały przy ruchu powietrza.
• Na plastrze gliny możemy odciskać liście, trawy, kwiaty, koronki oraz inne materiały z wyrazistą fakturą. Tą technikę możemy wykorzystać do wykonania laurki na dzień matki.
• Wykonanie kafelek „cztery pory roku”.

5) JA I SPOŁECZEŃSTWO
• Na plastrze gliny za pomocą odpowiednich narzędzi dzieci wykonują herb miasta. Jest to technika reliefu wklęsłego.
• Można wykonać tą samą techniką najbardziej znane zabytki swojego otoczenia (dzieci mają przygotowane obrazki i na ich podstawie tworzą swoje).
• Kontynuując tą samą technikę dzieci mogą wykonać kafelek z mapą polski, gdzie mogą zaznaczyć miasta, rzeki, góry itp.

6) MYŚLĘ, MÓWIĘ, CZYTAM I PRZYGOTOWUJĘ SIĘ DO PISANIA
• Obrazki ceramiczne wykonywane w/w technikami, które będą przedstawiać ulubionych bohaterów.
• Wykonanie ceramicznej okładki do swojego notesu, kolorowanie itp.
• Inna propozycja to małe kafelki z literami alfabetu (dla ułatwienia możemy przygotować szablony z literkami). Ćwiczenie to możemy powtórzyć z cyferkami.

7) MOJE PIERWSZE DOŚWIADCZENIE Z MATEMATYKĄ
Wycięcie z plastra figur tj. koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty (różne wielkości). Możemy wykorzystać foremki do wykrawania.

8) JA I PRZYRODA
• Ciekawą propozycją dla tego tematu mogą być wycięte z plastra gliny ptaki, które odpowiednio powieszone będą wydawały dźwięk. Ćwiczenie to można powtórzyć np. z rybkami, gwiazdkami, kotkami itd.
• Dzieci mogą ulepić najbardziej znane owoce i warzywa.
• Wykonanie medalionu dla ludzi, którzy dbają o środowisko naturalne.
• Kafle (zielniki) wykonane metodą odciśnięcia roślin w glinie.
• Kafle - portrety mojego ulubionego zwierzaka.

9) JA I SZTUKA
PLASTYKA
Propozycja to świecznik w kształcie liścia, odbijamy liść w glinie, formujemy nadając pożądany kształt. Z paska wyciętego z plastra dzieci wykonują mały walec, który połączymy z wyciętym liściem (miejsce osadzenia świecy).
MUZYKA
Wykonanie prostego instrumentu muzycznego. Dla tej grupy może to być wydający dźwięk przez pocieranie, rodzaj grzechotki.
TEATR
Inspirującą propozycją do zabawy w teatr może być wykonanie bardzo prostych pacynek. Dzieci wycinają z plastra kółka, które zdobimy i nadajemy charakter różnych postaci np. z bajek. Po wypaleniu doklejamy dłuższy patyczek, który umożliwi dzieciom operowanie pacynką.

10) JA I TECHNIKA
Dzieci wykonują małe przedmioty, dzieci decydują same, do których po wypaleniu podklejamy magnez. Mogą wycinać z plastra gliny różnego typu pojazdy: samochody, samoloty, statki itp. Można je powiesić lub przykleić.

11) MOJE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE
Estetyka stołu – dzieci mogą wykonać proste uchwyty na serwetki.
- z plastra odpowiednio uformowanego ozdobionego metodą odciskania faktur.
- z wałka, z którego formujemy koło, możemy nadać charakter rybki, kotka lub innej ozdobnej formy.

12) KONSTRUUJĘ SWÓJ SYSTEM WARTOŚCI
DZIECI REALIZUJĄ WŁASNE POMYSŁY I DECYDUJĄ JAKĄ TECHNIKĘ ZASTOSUJĄ.

PROPOZYCJE PRAC CERAMICZNYCH DLA GRUPY 3 (5-6 LAT) OPRACOWANYCH NA PODSTAWIE PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO „MOJE PRZEDSZKOLE”

1) POZNAJĘ SAMEGO SIEBIE
• Prezentowanie własnej osoby – dzieci mogą wykonać własne wizytówki na których uwzględnią własne upodobania, marzenia, zainteresowania. Forma kafelki z podpórką, Obraz wykonany metodą naklejania wałeczków, kulek i plastrów.
• Dzieci wykonują swój portret, z uwzględnieniem cech zewnętrznych.
• Wykonanie obrazków ceramicznych bohatera literackiego z uwzględnieniem dobrych i złych cech charakteru.

2) MOJA RODZINA
• Przedszkolaki mogą wykonać portrety członków swojej rodziny.
• Wykonanie dekoracji i prezentów związane z tradycją świąteczną:
- pojemniki – bałwanki z przykrywką wykonane metodą łączenia miseczek.
- pojemniki – aniołki z przykrywką wykonane techniką łączenia plastra i formowania ręcznego.
• Dzieci mogą posklejać z plastrów gliny ozdobne pudełka na drobiazgi.
• Inna propozycja to lepienie różnych naczyń stosując technikę łączenia wałków.
• Wykonanie obrazka na plastrze gliny, który będzie przedstawiał drzewo geologiczne najbliższej rodziny.

3) MOJE PRZEDSZKOLE
• Wizytówki na drzwi - rodzaj ozdobnego kafla na którym dzieci umieszczą zarys architektury budynku, nazwę, numer.
• Innym wariantem tej propozycji jest wykonanie pieczątki, którą będzie można odbijać wielokrotnie, na przedmiotach z gliny lub do wykonania medali pamiątkowych.
• Przedszkolaki mogą wykonać prace ceramiczne, które będą zdobić przedszkolne sale lub też ze względu na trwałość przedmiotów wykonanych z ceramiki mogą być umieszczane na posesji przedszkola:
- ptaki - wycinane z plastra, wieszane w oknie.
- formowane ręcznie i ustawione w ogrodzie będą ciekawą dekoracją przez cały rok.
• Dzieci mogą wykonać rzeźby o różnej tematyce.

4) MOJE NAJBLIŻSZE OTOCZENIE
• Architektura otoczenia - propozycja to wykonanie lampionów wykonanych metodą łączenia plastrów. Będą to domki, w których dzieci wykorzystają elementy architektury np. domów łużyckich.
• Baśnie legendy - proponuję wykonanie postaci w formie płaskorzeźby.
• Wykonanie tradycyjnych naczyń regionalnych - próba formowania na kole.

5) JA I SPOŁECZEŃSTWO
• Dzieci na plastrze gliny mogą wykonać makietę Polski, gdzie mogą uwzględnić góry, morze, rzeki, stolicę itp.
• Inna propozycja to wykonanie ozdobnych masek oddających charakter innych kultur np. maska afrykańska, chińska, maska z elementami kultury Indian itp.

 

6) MYŚLĘ, MÓWIĘ, CZYTAM I PRZYGOTOWUJĘ SIĘ DO CZYTANIA
• Wykonanie trójwymiarowej postaci bohatera z ulubionej książki.
• Doskonalenie percepcji wzrokowej - dzieci na plastrze gliny wykonują rysunek graficzny, który zostaje pocięty na kawałki. Powstaje rodzaj ceramicznych puzzli.
• Czynności manipulacyjne - dzieci w plastrze gliny wycinają różnej wielkości dziurki tworząc dowolną kompozycję. Po wypaleniu mogą przewlekać sznurek, który utworzy ciekawy wzór.
• Przedszkolaki mogą wycinać litery, które będą układać w wyrazy (imię i nazwisko można powiesić lub podkleić magnez).

7) MOJE PIERWSZE DOŚWIADCZENIA Z MATEMATYKĄ
Proponuję wykonanie przedmiotów, które dzieci nawlekając uczą się liczyć:
- koraliki różnych kształtów.
- kółek, trójkątów, kwadratów itp.

8) JA I PRZYRODA
• Proponuję wykonanie kosza metodą formowania wałeczkami, który dzieci ozdobią ręcznie uformowanymi warzywami i owocami.
• Wykonanie ozdobnego kafla z ziarnami zbóż lub kwiatami.
• Wykonanie figurek zwierząt i ptaków żyjących w naszym środowisku.
• Wykonanie doniczki (pojemnika) ozdobionej motywami roślinnymi.
• Toczenie na kole prostych pojemników np. na kaktusy.
• Zwierzęta egzotyczne - formowanie za pomocą plastrów zwiniętych w rulony.
• Wykonanie medali z chronionymi roślinami i zwierzętami naszego środowiska.

9) JA I SZKUKA
PLASTYKA
Rzeźba dziedzina plastyki - przedszkolaki wykonują trójwymiarową kompozycję według własnego projektu lub kopię znanej rzeźby.
MUZYKA
Dzieci lepią prosty instrument muzyczny np. gwizdek, okarynę.
TEATR
Do wybranej bajki lub innego utworu literackiego przedszkolaki mogą wykonać ceramiczne głowy (trójwymiarowe), które mogą wykorzystać do przedstawienia.

10) JA I TECHNIKA
• Wprowadzenie nowej techniki ceramicznej - odlewy, użycie form gipsowych.
• Zdobienie szkliwami.
• Zdobienie za pomocą kalek.

11) MOJE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE
• Zostaw wiadomość - praca, na której można umieścić karteczki z wiadomością.
• Na spacerze zbieramy dary natury, które możemy odcisnąć w glinie zdobiąc wykonywane przedmioty .
• Pomóż mi Tato - prace wykonane przy pomocy taty - dziecko wykonuje część ozdobną wieszaka np. na klucze, tata wkręca uchwyty.

12) KONSTRUUJĘ SWÓJ SYSTEM WARTOŚCI
Niespodzianka prezent dla mojego kolegi - dziecko samo wybiera jak i co wykona w prezencie dla swojego kolegi.

Image

GALERIA – MIEJSCE PREZENTACJI I PROMOWANIA SZTUKI

Zadania realizowane

  • Promowanie twórczości artystów lokalnych, wystawy autorskie.
  • Organizowanie przeglądów sztuki środowiska plastycznego gminy i powiatu.
  • „Międzynarodowe spotkanie ze sztuką” przegląd twórczości artystów zaprzyjaźnionych miast.
  • Prezentacja sztuki artystów z innych środowisk artystycznych.
  • Uczestnictwo w Dolnośląskim Przeglądzie Plastyki.

…Sztuka staje się dziś czynnikiem współtworzącym środowisko życiowe ludzi. Staje się jednym z ważnych elementów wykształcenia w bardzo różnych zakresach pracy, jest już codziennym towarzyszem człowieka. Rozumienie sztuki i jej wychowawczego oddziaływania pozwala stwierdzić, iż sztuka może przenikać różne dziedziny życia i świadomości człowieka, uczestniczyć równocześnie w kształtowaniu intelektu, wrażliwości, wyobraźni i postawy twórczej…

(Profesor B. Suchodolski)

Projekt rozszerzenia działalności galerii

  • Prawne zarejestrowanie stowarzyszenia „Krecha”
  • Utworzenie zbioru dzieł artystów lokalnych.
  • Opracowanie i wydanie katalogu artystów naszego środowiska.
  • Gromadzenie dokumentacji dotyczącej działalności galerii - katalogi, karty wernisażowe.
  • Organizowanie tematycznych konkursów plastycznych dla dorosłych.
  • Organizowanie plenerów dla artystów zrzeszonych w stowarzyszeniu oraz artystów zaprzyjaźnionych środowisk.
  • Stworzenie międzynarodowej perspektywy dla polskich artystów, rozwijanie bezpośrednich kontaktów z artystami i placówkami sztuki za granicą.
  • Pozyskiwanie środków finansowych na realizację w/w punktów.

Galeria - miejsce debiutów i promocji młodych twórców

  • pozyskiwanie młodych miłośników sztuki w szeregi stowarzyszenia
  • organizowanie wystaw absolwentów szkół plastycznych

Galeria - miejsce biesiady kulturalnej

  • promowanie sztuki plastycznej wśród młodzieży szkolnej
  • organizowanie lekcji plastyki
  • organizowanie warsztatów tematycznych – spotkania z artystami
  • konkursy plastyczne
  • organizowanie przeglądów dorobku plastycznego dzieci i młodzieży

Galeria - miejsce wydarzeń artystycznych

  • organizowanie wystaw tematycznych
  • promocja książek i czasopism poświęconych sztuce
  • organizowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży 

Komercyjna działalność galerii – sprzedaż dzieł i rękodzieł artystycznych twórców lokalnych.

PROPOZYCJE PRAC CERAMICZNYCH DLA GRUPY 2 (4-5 LAT) OPRACOWANYCH NA PODSTAWIE PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO „MOJE PRZEDSZKOLE”

1) POZNAJĘ SAMEGO SIEBIE
Techniką ceramiczną - wycinanie z plastra, dzieci wycinają własną postać, naklejają na nią elementy ciała, starając się uchwycić swoje podobieństwo. Fryzurę, kształt nosa, ubranie, które lubi najbardziej, przedmioty, które mówią czym się interesuje.
Wykonanie dowolnych przedmiotów ceramicznych wybranych przez dzieci związanych z ich zainteresowaniami.

2) MOJA RODZINA
• Wykonanie ceramicznych drobiazgów dla swoich najbliższych. Na gwiazdkę, z okazji dnia babci, mamy itp. - proste ramki na fotografię ozdobione motywami roślinnymi lub odciśniętymi wzorami,
- ozdobne pojemniki na drobiazgi,
- anioły - miłości, szczęścia, powodzenia itp.,
- prosta biżuteria (dla siostry - koraliki, dla brata - kostka do gry).
• Prezenty związane z tradycją świąteczną:
Wielkanoc - „fruwające kurczaki”, które możemy ozdobić dodatkowo przyklejając piórka lub wykończyć dodatkowo drucikami (praca porusza się na wietrze), dzieci mogą wykonać proste pojemniki (doniczki) w kształcie, kurki, zajączka, baranki z rzeżuchą, jajka skorupki.
Boże Narodzenie, gwiazdka - ozdoby choinkowe, anioły, gwiazdki.
• Dziecko może wykonać wizytówki dla rodziców, z których będzie można odczytać zawód jaki wykonują.(forma ozdobnej kafelki).

3) MOJE PRZEDSZKOLE
Dzieci mogą wykonać różne użyteczne przedmioty, które będą również zdobić salę:
- pojemniki na kredki, ołówki lub drobne przedmioty,
- świeczniki,
- wiszące dzwoneczki oraz inne grające ozdoby.

4) MOJE NAJBLIŻSZE OTOCZENIE
• Tradycja - lepienie misek, dzbanków oraz innych naczyń związanych z naszym regionem.
• Dzieci mogą wykonać ozdobne kafelki (ceramiczne obrazki), które będą przedstawiać np. stroje regionalne lub tradycje i zwyczaje.
• Następna propozycja to wykonanie techniką sklejania plastrów domków z elementami budowli łużyckiej lub innej architektury (dla ułatwienia można przygotować zdjęcia budowli).

5) JA I SPOŁECZEŃSTWO
• Godło naszego kraju - wykonane techniką reliefu wypukłego (obrazek ceramiczny).
• Wykonanie mapy Polski.
• Smok wawelski - legenda znad Wisły. Stosując technikę zamykania powietrza przedszkolaki wykonają lampion - postać smoka (podświetlony małą świeczką).

6) MYŚLĘ MÓWIĘ, CZYTAM I PRZYGOTOWUJĘ SIĘ DO PISANIA
• Literki - wycinanie literek alfabetu, z których dzieci mogą układać wyrazy.
• Inna propozycja to wykonanie pojemników (ołówki, pędzle) ozdobionymi literkami i cyferkami.
• Figurki ceramiczne - postacie, bohaterowie z ulubionych książek.

7) MOJE PIERWSZE DOŚWIADCZENIA Z MATEMATYKĄ
Liczymy koraliki - przedszkolaki lepią różnego kształtu koraliki (kulki, kwadraty, wałeczki) i nawlekają na sznurek (ćwiczą liczenie).

8) JA I PRZYRODA
• Ptaki zwierzęta domowe - dzieci z gliny lepią figurki ptaków i zwierząt - mogą być wykonane metodą zwijanych plastrów.
• Zdobienie darami natury - na prostych przedmiotach odciskamy liście, trawy, gałązki itp. (można zdobić plastry gliny) powstaną wtedy proste talerze i patery.
• Doniczki zdobione motywem roślinnym.
• Doniczki zdobione motywami fauny: zwierzęta Afryki, ryby, ptaki.
• Kosz z owocami - dzieci wykonują koszyczek metodą wałeczków i wypełniają go owocami i warzywami uformowanych z masy ceramicznej.
• Wykonanie medalionów, które będą przedstawiały rośliny i zwierzęta chronione na naszym terenie. Medale dzieci mogą wręczać osobom, które dbają o zwierzęta i środowisko.

9) JA I SZTUKA
PLASTYKA
- Dzieci wykonują obraz ceramiczny, na podstawie reprodukcji znanego dzieła artystycznego.
- Rzeźba - przedszkolaki formują dowolną trójwymiarową kompozycję.
MUZYKA
Grzechotka – prosty instrument muzyczny. Można wykonać je metodą sklejania plastrów lub łączenia dwóch miseczek.
TEATR
Przedszkolaki mogą wykonać ceramiczne głowy do teatralnych kukiełek, które wykorzystają do przedstawienia.

10) JA I TECHNIKA
Wprowadzenie nowej techniki ceramicznej - masa lejna.
Dzieci za pomocą specjalnych form ceramicznych odlewają talerze, kubki, dzbanuszki.

11) MOJE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE
Estetyka stołu:
- wykonanie ozdobnego świecznika z uchwytem,
- wykonanie małych dekoracyjnych podstawek, talerzyków zdobionych metodą przyklejania przestrzennych elementów,
- wykonanie wizytówek dla domowników i gości.

12) KONSTRUUJĘ SWÓJ SYSTEM WARTOŚCI
Dzieci wykonują prace z przeznaczeniem np. na WOŚP, na aukcje wspierające utrzymanie schronisk dla zwierząt itp.

BOGATYŃSKI OŚRODEK KULTURY
ul. II Armii Wojska Polskiego 1
59-920 Bogatynia
tel./fax 75 77 32 522
e-mail: bokbogatynia@o2.pl